Met 1,39 dollar bereikte de euro zijn hoogste peil in mei 2014. Sindsdien is de euro meer dan 15 procent teruggevallen tot 1,18 dollar. Volgens economen zal de daling van de euro tegenover de dollar de groei in de landen van de eurozone versterken. Daardoor zullen de bedrijven marktaandeel winnen en hun winstmarges kunnen verhogen. Het verhaal gaat niet alleen op voor de Amerikaanse dollar. Ook de daling van de euro tegenover de Zwitserse frank, het Britse pond en de Chinese yuan kan de Europese bedrijven ten goede komen.
Van 16 tot 23 januari vindt u op deze dossierpagina iedere dag nieuwe analyses en praktische tips van onze specialisten. Beleg slimmer, vermijd valkuilen en maak zo van 2015 een sterk beursjaar.
Maar niet alle bedrijven zijn uiteraard onderhevig aan de wisselkoersschommelingen op de markten. Ondernemingen zoals Belgacom, Telenet, Colruyt, Kinepolis, Moury Construct worden niet beïnvloed door de evolutie van de dollar. Zij realiseren hun omzet voornamelijk in België of in de eurozone en handelen dus uitsluitend in de Europese munt. Vooral bedrijven die hun omzetcijfer volledig of deels buiten de eurozone realiseren, hebben baat bij de stijgende dollarkoers.
Gunstige winstvooruitzichten
Ibra Wane, strateeg bij Amundi Asset Management (Parijs), schat dat een effectieve daling van de koers van de euro met 10 procent tegenover een korf van de belangrijkste munten ter wereld, de bedrijfsresultaten met 12,5 procent zal doen stijgen. De mate waarin de resultaten stijgen, zal wel verschillen naarmate een sector meer of minder openstaat voor internationale handel. ‘Rekening houdend met de mate waarin bedrijven zich tegen wisselkoersverschillen hebben ingedekt, kan het trouwens 3 tot 6 maanden duren voor de impact op de resultaten voelbaar wordt’, preciseert Ibra Wane. Patrick Casselman, senior equity specialist retail & private banking bij BNP Paribas, van zijn kant stelt vast dat de markt en de analisten onvoldoende rekening houden met de evolutie van de wisselkoersen. ‘We mogen dus aangename verrassingen en gunstige winstvooruitzichten verwachten.’
Dollarverdieners in Brussel
Welke ondernemingen op de Brusselse beurs kunnen het meest profiteren van de stijgende dollar? ‘We moeten op zoek gaan naar bedrijven die kosten maken in euro en omzet draaien in dollar. Voorbeelden zijn Arseus en IBA die heel wat omzet genereren in de Verenigde Staten, maar ook Melexis en Barco’, zegt Anne-Catherine Delaye, fondsbeheerder bij Candriam.
AB InBev en Delhaize, die zowel kosten als omzet genereren in dollar, vallen meestal als eerste in de gratie bij een dollarstijging. ‘Maar die hebben er niet veel bij te winnen’, vervolgt Delaye. ‘Die bedrijven trachten de impact van de koersschommelingen uit te vlakken door bijvoorbeeld in dollar schulden aan te gaan. Dat is hun manier om zich in te dekken tegen koersschommelingen.’
Volgens Patrick Casselman evenwel kan AB InBev wel degelijk profiteren van de heroplevende dollar. ‘De dollar is weliswaar niet de enige munt die een rol speelt, maar is toch betrokken partij in ruim 90 procent van de handel van het bedrijf.’ In lijn met AB InBev vernoemt hij Bekaert, Solvay, Umicore en Tessenderlo. ‘Ook die bedrijven genereren een groot deel van hun omzet in de Verenigde Staten: Solvay met 60 procent, Umicore met 40 procent en Tessenderlo met 25 procent.’
Vooral bedrijven die kosten maken in euro en omzet draaien in dollar hebben baat bij een stijgende dollarkoers. Het gaat onder meer om Arseus, IBA, Melexis, Barco, AB InBev, Bekaert, Solvay, Umicore en Tessenderlo.
Met uitzondering van Tessenderlo, dat de voorbije 6 maanden op Euronext Brussel een stijging van 5,5 procent wist op te tekenen, hebben Solvay en Umicore de jongste tijd alle moeite van de wereld om beleggers te verleiden. Umicore verloor sinds juli 2014 circa 5 procent en Solvay 15,5 procent. ‘We moeten ook nog andere aspecten in overweging nemen’, zegt Patrick Casselman. ‘De daling van de olieprijs heeft een positief effect op bepaalde divisies binnen Solvay. Maar voor de meeste afdelingen heeft de dalende olieprijs een afname van de verkoopprijzen en bijgevolg van de marges tot gevolg.’
- Sommige bedrijven dekken zich in tegen wisselkoersschommelingen. Zij profiteren dus niet van wisselkoersen, maar lijden er ook geen schade door.
- Focus niet alleen op wisselkoersen. Het belangrijkst zijn de fundamenten van de onderneming.
Hetzelfde geldt voor Bekaert, ook niet echt in vorm op de Brusselse beurs. Het bedrijf uit Zwevegem realiseert ruim 70 procent van zijn omzet buiten de eurozone. Weliswaar meer dan de helft daarvan in de groeilanden, meer bepaald in China. En daar zet de concurrentie van andere ondernemingen de marges onder druk. En dan is er nog de stijgende Chinese yuan. De Chinese munt steeg sinds juli met 14 procent tegenover de euro.
Eerder Tubize dan UCB
- Bedrijven die kosten maken in euro en verkopen in dollar profiteren het meest van de stijgende dollar.
- De impact van wisselkoersen op de resultaten blijft vaak onderbelicht bij beleggers.
De strateeg van BNP Paribas Fortis Private Banking volgt Anne-Catherine Delaye dan weer wel in de redenering dat ondernemingen die produceren in euro en verkopen in dollar het meeste voordeel halen uit een stijging van de dollar. Patrick Casselman verwijst daarbij naar UCB, dat zijn kosten weliswaar vooral boekt in euro, Britse pond en Zwitserse frank, maar circa 70 procent van zijn omzet buiten de eurozone realiseert. Waarvan 42 procent in de Verenigde Staten. ‘Wanneer de euro-dollarverhouding 10 procent schommelt, is het positieve effect daarvan nog een stuk hoger’, zegt hij. Hij voegt er nog aan toe dat de farmagroep er bovendien in zal slagen meer omzet te genereren dankzij nieuwe producten. Kiest u voor UCB, dan kunt u volgens de beursstrateeg beter beleggen in de controleholding Financière de Tubize, die 36,2 procent van het kapitaal van UCB aanhoudt. Daardoor kunt u aandelen van UCB verwerven tegen een stevige décote.
Mondiaal actief
Er zijn nog andere ondernemingen die in hun strijd met Amerikaanse concurrenten van de dollarstijging kunnen profiteren. Doordat Barco produceert in Europa en verkoopt in de Verenigde Staten zal het betere marges realiseren. Amerikaanse bedrijven ondervinden door de duurdere dollar dan weer meer moeite om in de eurozone hun met Barco concurrerende producten te slijten. Behalve Barco bevinden ook Melexis, Agfa en EVS zich in dezelfde gunstige situatie.
Ook bedrijven die mondiaal actief zijn en verhandelen in dollar, kunnen profiteren van de heropleving van de dollar. Daar vinden we onder meer Nyrstar terug, dat ‘actief is op de grondstoffenmarkt. Zijn gevoeligheid voor de dollar is nog groter omdat de meeste kosten worden gemaakt in euro.’ Ook maritieme bedrijven zoals CMB, Euronav en Exmar zitten in hetzelfde schuitje. Zij boeken al hun activiteiten in dollar en publiceren hun cijfers in dezelfde munt. ‘Dat zijn voor bijna 100 procent dollaraandelen, met als gevolg dat de onderliggende waarde onderhevig is aan de euro-dollarverhouding’, zegt Patrick Casselman.
De dollar is één ding, de fundamentele waarde van een aandeel is iets anders. Ondanks de onafgebroken stijging van de dollar sinds deze zomer is CMB alleen maar in waarde gedaald. De voorbije 6 maanden verloor het aandeel 20 procent van zijn waarde. ‘CMB lijdt nog steeds onder de overcapaciteit in het transportsegment waarin het actief is (droge bulk)’, zegt Patrick Casselman, senior equity specialist retail & private banking bij BNP Paribas. In minder dan twee maanden (november en december) daalde de Baltic Dry-index met 50 procent. Die index volgt de prijsevolutie van het goederentransport over zee. Euronav wordt daar minder door beïnvloed. Het aandeel kan vooral profiteren van de heropleving van de transporten naar China. Sinds midden 2014 steeg het aandeel met 6 procent.